“Vlak Fietsen in het Heuvelland”,

het lijkt een contradictio in terminis en dat is het ook wel een beetje. Helemaal vlak fietsen is in Zuid-Limburg en omgeving vrijwel nergens mogelijk, althans niet over een wat langere afstand. Je moet altijd wel ergens een “vals plat” op (of af) en hier en daar een kort klimmetje nemen (dat je desnoods ook te voet kunt opgaan).

Maar als je goed zoekt, kun je ook wel grotendeels vlakke routes ontwerpen. Dat gebeurt o.a. in het kader van het provinciale project “Vlak Fietsen in Zuid-Limburg” waaraan ik ook meewerk.

Omdat Zuid-Limburg geen heuvels heeft maar dalen is in die dalen vlak fietsen goed mogelijk. Mits je maar niet uit het dal omhoog hoeft om het plateau van Zuid-Limburg te bereiken.

 

                                    

 

Als je bereid bent een route heen en terug langs hetzelfde parcours te fietsen, heb je meer mogelijkheden om over langere afstanden vrijwel vlak te rijden.

Een route ziet er op de terugweg trouwens heel anders uit dan op de heenweg: het landschap is anders, de panorama’s zijn anders, het licht verschilt en meestal ook de wind. Kortom het is helemaal geen bezwaar om dezelfde route in omgekeerde richting terug te rijden.

Zo’nvice versaroute” heeft ook nog een paar andere voordelen buiten het vlak fietsen:

Je kunt op twee verschillende plaatsen starten, wat voor de één startplek en pauzeplek is, is dat voor iemand die aan de andere kant vertrekt precies andersom.

Je kunt het “omkeerpunt” zelf bepalen en daarmee ook de af te leggen afstand, dus een zeer flexibel systeem voor het geval het weer of de conditie een keertje tegenvalt.

 

Zelf heb ik al een aantal vlakke fietsroutes ontworpen, hieronder heb ik ze voor U bij elkaar gezet:

 

Route 5 : Maasdalroute (Bewegwijzerd) [42 KM t.g.v. een tijdelijke omleiding]

 

Route 18: Een klein rondje langs de Maas [17 km], klik hier voor de GPS-route en hier voor de Kaart.

 

Route 23: Voor een ijsje naar de “Pam-Pam” in Visé (B) [28 km]; klik hier voor de GPS-track en hier voor de Kaart.

 

Route 36: Genieten van een abdijbiertje in Val Dieu [33 km]; klik hier voor de GPS-track, hier voor de Kaart en bekijk hier een FOTO.

 

Route 41: Langs de “Via Jecore” naar de Lourdesgrot in Bassenge (B) [28 km]; deze vlakke route volgt heen en terug dezelfde fietsknooppunten en is dus ook een vice versaroute; klik hier voor de GPS-track en hier voor de Kaart.

 

Route 48: Een vice versa-fietsroute door het Geleenbeekdal [41 km]

Deze route is grotendeels vlak (op enkele korte maar pittige klimmetjes na), autoluw en maximaal 41 km lang als je helemaal vice versa (heen en terug) fietst. Hij is gebaseerd op het Zuid-Limburgse Fietsknooppuntensysteem, klik voor informatie daarover hier.

Klik voor de routebeschrijving hier, voor een FOTO hier, voor de GPS-track vanaf Spaubeek hier en vanaf Heerlen hier en voor de bijbehorende Google Earth/Maps-kaart hier.

 

 

Route 49: Langs de Rode Beek [47,5 km]

Deze grotendeels vlakke route is zeer bosrijk, autoluw en is gebaseerd op het Zuid-Limburgse en Duitse Fietsknooppuntensysteem, klik voor informatie daarover hier.

Omdat de route aan de Nederlandse kant van de grens hier en daar onverhard is, is deze minder geschikt voor racefietsers.

Klik voor de routebeschrijving hier, voor een FOTO hier, voor de GPS-track van de heenweg hier en van de terugweg hier en voor de bijbehorende Google Earth/Maps-kaart hier.

 

 

Route 50: Klein rondje langs de Rode Beek [30 km]

Deze grotendeels vlakke route is zeer bosrijk, autoluw en is gebaseerd op het Zuid-Limburgse en Duitse Fietsknooppuntensysteem, klik voor informatie daarover hier.

Omdat de route aan de Nederlandse kant van de grens hier en daar onverhard is, is deze minder geschikt voor racefietsers.

Klik voor de routebeschrijving hier, voor een FOTO hier, voor de GPS-track  hier en voor de bijbehorende Google Earth/Maps-kaart hier.

 

 

Route 52: Heen en weer langs de Worm [27 of 37 km]

Deze grotendeels vlakke route is bosrijk, autoluw en is gebaseerd op het Zuid-Limburgse en Duitse Fietsknooppuntensysteem, klik voor informatie daarover hier.

Enkele stukken zijn onverhard maar ook met een racefiets goed te fietsen.

Klik voor de routebeschrijving hier, voor een FOTO hier.

Klik voor de GPS-track van de korte route hier en voor de bijbehorende Google Earth/Maps-kaart hier.

Klik voor de GPS-track van de lange route hier en voor de bijbehorende Google Earth/Maps-kaart hier.

 

 

Route 53: Een vlakke Molenroute [42 km]

Deze grotendeels vlakke route loopt langs een aantal mooie molens in het Maasdal en Geuldal en volgt zo veel mogelijk het Zuid-Limburgse Fietsknooppuntensysteem, klik voor informatie daarover hier.

Enkele stukken zijn onverhard maar ook met een racefiets redelijk goed te fietsen.

Klik voor de routebeschrijving hier.

Klik voor de GPS-track van de route hier en voor de bijbehorende Google Earth/Maps-kaart hier.

 

 

Route 55 : Over de Oude Trambaan naar Vaals  [19 KM]

Deze geheel vlakke route volgt het gedeelte tussen Witten en Vaals van het oude tracé van de verdwenen Trambaan Maastricht – Vaals (en vice versa).  De fietstocht vertrekt bij het klooster in Wittem en keert hier ook, via grotendeels dezelfde route als de heenweg, terug. Klik hier voor de GPS-track en hier voor de Kaart.

 

Route 61 : Rondje Pontje naar het Noorden  [30 KM]

Deze vrijwel vlakke route loopt door het Grensmaasgebied. De fietstocht vertrekt en eindigt bij Knooppunt 01 in Maastricht. Via Borgharen en Itteren kom je in Geulle aan de Maas. Hier steek je met een (gratis) pontje over naar België. Via het Belgische knooppuntenroute keer je weer terug in Maastricht. Klik hier voor de GPS-track en hier voor de Kaart.

Route 66: Dorst lessen aan “De Fontein”  [40 km]
Deze “terrasjesroute” is op enkele brugopritten na volledig vlak.
De route vertrekt vanaf het station Maastricht (Centraal) en volgt vrijwel helemaal het Limburgse en Belgische fietsknooppuntennetwerk.
Pauzeplek is het gezellige terras van Bierbrouwerij “De Fontein” in Stein.
Klik hier voor de GPS-track en hier voor de Kaart
.

 

 

Veel vlak fietsplezier gewenst,

Raymond Oostwegel, augustus 2016