Ligne 38”

 

In 1895 werd op het Plateau van Herve (B.) een spoorweg geopend voor personen- en goederenvervoer. Deze spoorweg verbond Chènée (bij Luik) met Plombières (ten zuidwesten van Vaals). Naast personenvervoer werd er vanaf Fleron bij Luik steenkool vervoerd naar Duitsland en vanaf Plombières lood- en zinkerts naar het Maasbekken bij Luik.

In de dertiger jaren kreeg het vervoer per spoor veel concurrentie van het vervoer over de weg (autobussen en vrachtwagens). Daardoor ging deze spoorlijn in de jaren daarna sterk achteruit. In 1957 stopte het personenvervoer en in 1992 werden de rails en bielzen van het tracé verwijderd.

Van Vaux-sous-Chèvremont tot Melen is het traject daarna geasfalteerd. Van Melen tot voorbij Hombourg is de verharding gereed gekomen in mei 2021.

De “Ligne 38” is nu dus bijna helemaal verhard en geïntegreerd in het Belgische RAVeL-netwek van groene fietsroutes en is voorbehouden aan wandelaars, joggers, fietsers en ruiters.

 

   

     Het voormalige stationnetje van Hombourg (nu een partycentrum)

 

Het is niet alleen een mooie route met nog zichtbare overblijfselen van haar treinhistorie, maar ook landschappelijk is deze erg de moeite waard. Het zal je niet verbazen dat deze oorspronkelijke spoorlijn nauwelijks hoogteverschillen kent. Daardoor is dit traject ook heel geschikt als langlaufroute in winters met voldoende sneeuw.

 

Mijn wandelingen 19, 20, 24 en 25 maken grotendeels gebruik van deze “Ligne 38”.

Kijk daarvoor op: www.raymondoostwegel.nl/Harry.htm en lees ook mijn weblog van juli 2009: www.raymondoostwegel.nl/weblog07091.htm

 

Een nostalgische wandeling gewenst.

 

Raymond Oostwegel

september 2011 (en aangepast in mei 2021)