Naar het perron van een oud stationnetje (met 3 fiets- en 6 wandelroutes)

 

Treinstations roepen bij mij altijd een bepaalde sfeer op. De geur van ijzer, de geluiden, de haastige drukte. Daarbij passen woorden als afscheid, weerzien, welkom, reislust, heimwee. In elk station kan in principe een wereldreis beginnen of eindigen.

Voorbeelden: Amsterdam Centraal, Gare du Nord in Parijs en ook het nieuwe TGV-station in Luik van de Spaanse architect Calatrava.

Maar ook oude, niet meer in gebruik zijnde spoorwegen, “dode spoorlijnen”, maken een heel speciale, zelfs een beetje weemoedige indruk op mij. Wat voor soort treinen reden hier vroeger, waar gingen ze naar toe of waar kwamen ze vandaan?

Je hebt ze in vele soorten. Sommige zouden na het wegwerken van achterstallig onderhoud weer zo zijn te gebruiken, zoals de bekende “IJzeren Rijn”. Soms zijn ze al opnieuw in gebruik, maar dan voor een toeristentrein, zoals onze “Miljoenenlijn” (zie mijn Weblog van sept. 2008). Andere oude spoorlijnen zijn zo sterk overwoekerd en vervallen dat hergebruik niet meer waarschijnlijk is. Vaak zijn de rails en de bielzen al weggehaald en hebben ze een tweede leven gekregen als wandel-, ruiter- of fietspad. Voorbeelden van deze laatste zijn de vele “Voies Vertes” in Frankrijk en dichter bij huis de “Ligne 38” door het Land van Herve.

Als je goed kijkt zie je hier en daar langs het traject nog de sporen van de vroegere bestemming: stationsgebouwtjes die nu bewoond zijn, viaducten, tunnels, roestige spoorbruggen en ontmantelde overwegen. Soms kom je nog een vergeten seinpaal of een oud waarschuwingbord tegen.

De nostalgische sfeer van een oud stationnetje en die van een opgeheven spoorlijn komen prachtig samen in “La Station Hombourg” in het Belgische Hombourg.

 

 

Dat is het doel van mijn fietsroute in deze aflevering. Langs de laatste resten van deze oude spoorlijn van Luik naar Montzen staat nog een authentiek stationnetje dat nu als horecagelegenheid is ingericht. De voormalige eigenaar was tevens verzamelaar van oude wagons en treinstellen, dus vanaf het terras op het oude perron valt heel wat te bekijken. Kijk voor de (beperkte) openingstijden op hun Facebookpagina.

 

Klik voor de routebeschrijving vanaf Rijckholt (50 km) hier en voor de bijbehorende GPS-track hier. Een routebeschrijving vanaf Wittem (34 km) vindt U hier en de GPS-track ervan hier. En een routebeschrijving vanaf Simpelveld (44 km) staat hier en de GPS-track ervan hier.

 

Vier wandelingen die grotendeels over de “Ligne 38” gaan staan op: Harry’s en Raymond’s wandelingen, kies Route 19, 20, 24 of 25.

 

Twee mooie wandelingen over een ander oud spoorlijntje, nl. dat van “Li Trimbleu”, staan op: Harry’s en Raymond’s wandelingen, kies Route 12 of Route 13.

 

 

Raymond Oostwegel, juli 2009 (aangepast in sept. 2022)