Ervaringen met de heen- en weermethode

In mijn vorige weblog (zie: http://www.raymondoostwegel.nl/weblog0424.html) had ik beloofd mijn ervaringen te beschrijven met een nieuw reisschema, kortheidshalve de “heen en weermethode” genoemd.

Daarbij reisde ik niet per fiets van dag tot dag naar een ander hotel maar bleef twee dagen in dezelfde plaats van waaruit ik de helft van een dagetappe op één dag heen en weer fietste.
De ene dag achteruit op de te fietsen route en de volgende dag vooruit langs die route.
Naast de in mijn vorige weblog genoemde voordelen kwamen er onderweg nog een paar bij:

3. Omdat je twee dagen in eenzelfde hotel verblijft kun je er vaak een half pensionarrangement boeken dat vaak voordeliger is.

4. Meestal kun je vragen om de kamer voor die twee dagen niet schoon te maken, waardoor je veel minder hoeft op te ruimen (en kleren te drogen kunt laten hangen).

5. Je kunt bij te slecht weer een dag fietsen overslaan en dan wandelen of een stedentripje maken met de auto, want je bent niet gedwongen de hele route te fietsen om op tijd in ieder tevoren gereserveerd hotel te komen. Je “sjoemelt” dan wel een beetje omdat je een stukje van de route overslaat…

6. Twee dagen in dezelfde etappeplaats verblijven biedt niet alleen wat meer rust maar geeft ook meer mogelijkheden om aandacht aan culturele zaken te besteden.

7. Je kunt desgewenst in dit reisschema ook nog een rustdag inplannen. Bijvoorbeeld op een dag dat je je met de auto naar de volgende etappeplaats verplaatst. Dan heb je nog meer tijd voor kunst en cultuur en kun je zo ook een dag met te slecht weer overbruggen. Alle overnachtingen tevoren reserveren wordt dan wel wat moeilijker, als je tenminste flexibel wil blijven.

8. I.p.v. in hotels kun je natuurlijk ook in B&B’s overnachten of kamperen. En als fietskampeerder heb je nog een extra voordeel: je hoeft je tent minder vaak op te zetten en af te breken.

Misschien toch ook een klein nadeel noemen: je fietst op dezelfde dag de route weer terug i.p.v. een paar dagen later.
Maar dat bleek soms ook een voordeel: op de heenweg zag ik een betere lunchplek dan die ik halverwege op het oog had, dus toen heb ik op de terugweg geluncht.
Soms heb ik ook ter afwisseling met opzet een iets andere terugweg genomen, bijvoorbeeld om een bezienswaardigheid te bezoeken die niet aan de route lag.

Kortom: in feite fiets je vanuit je standplaats de ene dag een deel van de route in de ene richting en de andere dag in de andere, met als grootste voordeel je auto steeds bij de hand.

Raymond Oostwegel

Juli 2024