Een ander schema voor reizen per fiets

(Een methode om een fietsreis te maken met minimale bagage)

Ik wilde aanvankelijk een fietsreis maken met het volgende schema:

A → a → B → b → C → c → D

De hoofdletters staan voor de overnachtingsplaatsen en de kleine letters voor de lunchstops.
De bedoeling was om in plaats A te starten en daar de auto achter te laten. Na aankomst in plaats D zou ik weer volgens hetzelfde schema terugfietsen naar vertrekplaats A om daar op dag 6 de auto op te halen. Maar nu heb ik dat schema helemaal omgegooid naar:

1e dag: A → a → A
2e dag: (‘s morgens) met de auto naar B en fietsen van B → a → B.
3e dag: B → b → B
4e dag: met auto naar C en fietsen van C → b → C.
5e dag: C → c → C
6e dag: met auto naar D en fietsen van D → c → D (einde tocht).

Dus steeds op elke oneven dag de oorspronkelijke ochtendetappe heen en terug als dagetappe fietsen. En op de even dagen de oorspronkelijke middagetappe heen en terug als dagetappe fietsen.

Deze methode heeft twee grote voordelen:

1. De auto hoeft geen zes dagen bij het hotel van vertrek achter te blijven waar je dan niet logeert. Vaak is dat ook een probleem als er niet veel parkeerplaatsen bij dat hotel zijn.

2. Je kunt fietsen zonder overnachtingsbagage want je hebt alleen spullen voor overdag nodig. Bovendien houd je altijd je auto bij de hand wat ook een gerust gevoel geeft (bijvoorbeeld in het geval van erge pech).

Qua hotelovernachtingen en afgelegde afstanden maakt het geen verschil: in elk hotel verblijf je twee nachten, in het oorspronkelijke schema op de heen- en terugreis (behalve in plaats D) en in het nieuwe schema steeds twee nachten achter elkaar. Dat is voor jezelf maar ook voor de hotels een stuk handiger.

Ik hou jullie, lezers, op de hoogte hoe deze methode in de praktijk uitpakt.
Een groot voordeel in bergachtig gebied is in ieder geval dat je met veel minder bagage hoeft te klimmen (en dat is voor mijzelf van belang omdat ik nog altijd niet op een e-bike fiets maar op een hybride met derailleurversnellingen).

Raymond Oostwegel,

april 2024