Route in het kader van “fietsen naar verrassende terrasjes”:

NAAR HET PERRON VAN EEN OUD STATIONNETJE IN HOMBOURG (B.)

[ Zeer heuvelachtige route via het Knooppuntensysteem, met enkele pittige klimmetjes, waarvan de laatste de steilste is; totale afstand ca. 44 km ]

STARTPUNT is het Natuurtransferium “Poort Mergelland” in Simpelveld.

Dit transferium heeft een ruime gratis parkeergelegenheid en ligt aan de Kruinweg net ten zuiden van Simpelveld. De route erheen is in de omgeving van Simpelveld met richtingaanwijzers aangegeven. Er zijn diverse wandel- en fietsroutes verkrijgbaar en er is ook een mogelijkheid om fietsen te huren.

Routebeschrijving :

1. Verlaat de parkeerplaats via de Kruinweg en sla op het fietspad rechtsaf.

2. Volg nu verder (in zuidelijke richting) de bordjes richting Knooppunt (=KP) 89.

3. Volg daarna de bordjes naar de KP 97, KP 96, KP 94, KP 93, KP 91 en (KP 92).

4. Op de T-splitsing vlak vóór Sippenaeken LINKS afslaan, dus niet meer de route naar KP 92 volgen.

5. Boven bij witte kapel 1e weg rechts afslaan (“Hombourg 3,5”), deze weg blijven volgen tot in Hombourg.

6. In Hombourg bij de kerk de helling, die tegenover de kerkingang naar beneden gaat, volgen (= Rue de la Station).

7. Net vóór het einde van deze helling rechts afslaan, hier ligt de PAUZEPLAATS:

“BRASSERIE LA STATION HOMBOURG” met een leuk terras aan de achterzijde op het oude perron.

Kijk eventueel op hun Facebookpagina  voor meer informatie en de openingstijden.

Deze PAUZEPLAATS is vaak gesloten. Een leuk alternatief is “Grain d’Orge” (= gerstekorrel) boven in Hombourg.
Om er te komen moet je bij punt 6. niet bij de kerk naar beneden gaan maar 100 m. rechtdoor rijden. Links om de hoek ligt het café met terras. Zoals de naam al doet vermoeden brouwt de waard zijn eigen bieren. Dus ook voor bierliefhebbers een prima pauzeplek! Kijk voor meer informatie op: https://grain-dorge.com/le-pub/
(maandags en dinsdags de gehele dag gesloten). Ga na de pauze terug naar de kerk en ga hier linksaf naar beneden. Sla beneden op de T-splitsing rechtsaf en ga verder bij punt 9.

8. Ga terug vanaf het stationnetje naar de afdalende hoofdweg en ga hier rechts en sla beneden op de T-splitsing weer rechtsaf.

9. Volg nu een langs “vals plat” naar beneden en sla beneden op de T-splitsing rechtsaf en volg onder het spoorviaduct door de doorgaande weg naar Teuven.

10. Sla in Teuven voorbij café “Moeder de Gans” rechtsaf, daal eerst af en volg daarna de helling omhoog door het bos.

11. Blijf de doorgaande weg volgen (dat is na het bos naar links) tot de driesprong bij Hotel- Restaurant “Lennerts”.

12. Ga hier rechtdoor en houd in Heijenrade rechts aan en volg de borden richting Landsrade en vervolgens Gulpen.

13. Blijf deze weg volgen (zijwegen naar links negeren) en neem boven op de Gulperberg de steile afdaling naar rechts in oostelijke richting.

14. Volg nu weer de bordjes naar KP 86,  KP 87 en ten slotte bereik je via KP 89 weer het start- en eindpunt van deze tocht: het Natuurtransferium “Poort Mergelland”.

Tip: Schrijf de onderstreepte nummers van de Knooppunten op een sticker of pleister en plak dat op je stuur. Je hebt dan onderweg nauwelijks een kaart of routebeschrijving nodig.

Ga voor uitleg over het Knooppuntensysteem naar: www.fietsersbond.nl/maastricht en kijk onder: “Fietsen in de omgeving van Maastricht” bij “Knooppuntensysteem”.

Veel fiets- en terrasplezier gewenst!