Op de fiets naar het werk?

 

“Ik zou het wel willen, maar…” en dan volgt een hele reeks tegenargumenten of “smoesjes”, het ligt er maar aan vanuit welk standpunt je het bekijkt.

De belangrijkste argumenten contra zet ik even op een rij en dan zal ik proberen ze stuk voor stuk te ontkrachten.

 

  1. Ik heb de auto ook nodig voor mijn werk. Ik moet tijdens werktijd soms klanten thuis bezoeken en dat kan niet op de fiets.
  2. Op mijn werk is “strak in het pak” een vereiste en met zo’n outfit kun je niet fietsen.
  3. Als ik fiets kom ik bezweet aan op mijn werk en daar is geen douchegelegenheid.
  4. De afstand van mijn huis tot mijn werk is te groot om te fietsen.
  5. Ik moet de kinderen naar school brengen voordat ik naar mijn werk ga.
  6. Het regent me te vaak in Nederland en aan nat worden heb ik een “bloed hekel”.
  7. Mijn hele tijdsplanning loopt in de soep als ik onderweg een lekke band krijg.

 

Ad 1.: Je hebt meestal niet elke dag een klantenbezoek af te leggen en dan kun je dus die andere dagen wel op de fiets naar je werk komen. Kijk hiervoor maar eens naar de campagne “Rij 2 op 5” . Een andere, meer structurele, mogelijkheid is het stationeren van een of meer lease-auto’s voor klantenbezoek op de werkplek i.p.v. daarmee van en naar huis te rijden.

 

Ad 2.: Ook al is er geen douche op het werk, er is wel altijd een garderobe waar je jejasje-dasje” kunt opbergen voor gebruik tijdens het werk.

 

Ad 3. en 4.: Je hoeft niet bezweet op je werk aan te komen als je een “E-bike” aanschaft. Ook zijn daarmee veel grotere afstanden te overbruggen dan met een gewone fiets, zelfs tot 25 km enkele reis.

Bovendien fiets je op een e-fiets ongeveer 10 km/uur sneller dan op een gewone fiets.

Kijk voor het testen en aanschaffen (met korting!) van zo’n e-fiets op: www.komopdefiets.nl .

Woon je echt te ver van je werk om te fietsen, dan is er altijd nog de combinatie van fiets en auto mogelijk. Als je je fiets op een fietsdrager (of een vouwfiets in de auto) meeneemt en de auto vóór de files ver buiten de stad parkeert, dan kun je tijdens het laatste stuk op de fiets toch nog wat aan je conditie doen. En misschien ben je zo nog wel sneller op je werk dan wanneer je alleen de auto gebruikt.

 

Maar ook met aangepaste kleding is er al een hoop winst te behalen:

-          Draag goed ademende bovenkleding, zoals een windjack van Gore-tex of Poray 5000, die zijn ook nog waterafstotend en hebben vaak extra ventilatie-openingen.

-          Draag ondergoed van kunstvezel (polyamide of polyesther) en geen katoen, dat laatste blijft vochtig terwijl het eerste het transpiratievocht doorgeeft aan de bovenlaag.

-          Draag als laag boven dit ondergoed ruim zittende kleding, die mag wel van katoen zijn want het klamme gevoel verdwijnt al heel gauw na het stoppen met fietsen als de bovenlaag voldoende luchtig is. Een ruim zittend overhemd van 100% katoen is hiervoor ook geschikt.

 

Ad 5.: Kinderen naar school brengen kan ook per fiets. En zijn het meer dan twee kinderen dan kan dat ook met een bakfiets, eventueel met elektromotor. Dat is altijd nog veel goedkoper dan een tweede auto.

Vaak zijn één of meer kinderen al snel zelf in staat om onder begeleiding te fietsen. Dat is ook goed voor de kinderen: het is gezond en ze leren al doende zich in het verkeer op de fiets te verplaatsen en te letten op de gevaren en de verkeersregels.

 

Ad 6.: Er is een woon-werkfietser die al enkele jaren nauwkeurig bijhoudt hoe vaak hij op de fiets naar en van zijn werk in de regen terecht komt. Dat is in minder dan 10% van de ritten, kijk maar eens op: www.hetregentbijnanooit.nl .

Bovendien is er tegenwoordig “Buienradar” (ook op de smartphone), zodat je zelden voor verrassingen komt te staan. En mocht het toch een keertje tegenvallen, je kunt ook altijd onderweg nog even schuilen of goede regenkleding aantrekken. Kijk voor tips hierover op: www.raymondoostwegel.nl/weblog0413.htm .

 

Ad 7.: De kwaliteit van fietsbanden is zodanig verbeterd dat lekrijden nog maar zelden hoeft voor te komen, zeker als je een band kiest met een anti-leklaag. Ook is het belangrijk dat je banden hard zijn opgepompt.

De kans op lekrijden is het grootst bij een nat wegdek. Dus als je al eens begint met fietsen op dagen met droog weer vervallen eigenlijk al veel van de argumenten om het niet te doen.

 

 

Ik wil eindigen met een korte opsomming van de argumenten pro:

 

  1. Fietsen is goed voor je gezondheid, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk (dat laatste is uit veel recent onderzoek gebleken).
  2. Het bespaart kosten (brandstof- en parkeerkosten), het is veel goedkoper (en prettiger) dan Openbaar Vervoer en soms levert het ook nog een kilometervergoeding op (zie Ad 3. en 4.).
  3. Het is goed voor het milieu en de bereikbaarheid van de stadscentra.
  4. (Daar moet je misschien nog achter komen): “Fietsen is fijn / fun”.

 

Dus: probeer het eens! Want er is (letterlijk en figuurlijk) altijd nog een weg terug…

 

Raymond Oostwegel

Juni 2013