De E-bike (a continuing story)

 

In mei 2014 stelde ik in deze blog de vraag of de E-bike toen uitontwikkeld was ( kijk daarvoor op: www.raymondoostwegel.nl/weblog0514.htm ).

Dat is natuurlijk voorlopig nog niet het geval. Toch zijn de laatste nieuwe ontwikkelingen opmerkelijk: het zijn toepassingen die het op de “normale” fiets niet gehaald hebben, omdat ze extra (trap-)
vermogen kostten.

Bij een e-fiets telt dit minder, omdat de fietser het verschil door de elektrische trapondersteuning niet merkt.

 

De toepassing van de traploos en automatisch schakelende Nuvincinaaf heb ik in mijn vorige weblog al genoemd. Daar is nu de snaaraandrijving (“drive-belt”) bij gekomen. Hierbij is de fietsketting vervangen door een gekartelde snaar van een heel sterke kunstvezel. Op een gewone fiets trapt het dus iets zwaarder, maar de e-fietser merkt er niets van. Het grote voordeel van de kartelriem is dat hij niet gesmeerd hoeft te worden (dus geen vieze handen meer of vlekken op je broek) en dat hij drie tot vier keer langer meegaat dan een normale fietsketting.

 

De schijfrem voor fietsen is ook zo’n uitvinding. Aanvankelijk werd die alleen toegepast op mountainbikes, omdat dit soort remmen minder last heeft van vervuiling door modder en zand.

Omdat ze soms wat “aanlopen” werden ze nog niet veel toegepast op gewone fietsen. Tot de e-bike-ontwerpers op zoek gingen naar een krachtiger remsysteem i.v.m. de relatief hoge snelheid en het hogere gewicht van de e-bikes.

Het nadeel van zo nu en dan een beetje aanlopen van deze remmen weegt bij een e-fiets ook niet mee, dus nu worden ze bij deze categorie fietsen massaal toegepast.

 

De display is ook een onderdeel dat nog lang niet uitontwikkeld is. De fabrikanten weten er ieder jaar weer meer functies in te stoppen, zoals hartslagmeting, trapfrequentie en allerlei andere snufjes waardoor het een uitgebreid bedieningspaneel aan het worden is.

Het is een kwestie van tijd en geld (i.v.m. licenties) en dan zullen ook navigatiesystemen op de displays van e-bikes gaan verschijnen. Let er maar eens op de komende jaren.

 

Kortom: toch weer nieuwe verbeteringen in e-fietsenland.

Kijk voor de laatste test (2015) van de Fietsersbond i.s.m. dagblad De Telegraaf op: www.fietsersbond.nl/elektrische-fietsentest-2015 .

 

Maar hoe mooi het ook allemaal lijkt, je moet nog steeds blijven (mee)trappen en dat is maar goed ook…

 

 

Raymond Oostwegel,

Mei 2015