††††††††††† Is de E-fiets uitontwikkeld?

 

Een jaar of wat geleden zou je dat nog kunnen denken. Verbeteringen hadden vooral betrekking op de displays: nog meer functies en nog duidelijker. Of op de motor: krachtiger en efficiŽnter. Ook bij de accuís werden nog kleine stappen voorwaarts gezet: hogere capaciteit en lager gewicht.

De ontwikkelaars hebben de afgelopen tijd echter niet stilgezeten. Naast bovengenoemde productverbeteringen zijn er nu twee belangrijke vernieuwingen op de markt gekomen:

  1. De automatische versnellingsnaaf NuvinciĒ). Een nadeel van de E-fietsen tot nu toe was dat je nog moest schakelen als je een hellinkje of een heuvel op moest fietsen. Liet je dat achterwege of deed je dat te laat, dan moest de motor veel harder werken met meer slijtage en warmteontwikkeling tot gevolg. Ook was daardoor je accu sneller leeg. Dat probleem is nu opgelost met de automatisch en traploos schakelende Nuvincinaaf. Deze kiest altijd de meest efficiŽnte versnelling, waardoor de motor optimaal presteert en de accucapaciteit zo goed mogelijk benut wordt.

†††† Voor gewone fietsen trapt deze naaf (met een gewicht van 2,5

†††† kg) nog te zwaar, maar voor E-fietsen is dit dus een ideale

†††† verbetering.

  1. De middenmotor. De beste plek voor de elektromotor op een fiets is in het midden en zo laag mogelijk, dat is het gunstigst voor de stabiliteit van de fiets. De eerste generatie middenmotors, die bij de trapas gemonteerd zijn, zagen er echter lomp en lelijk uit. Bovendien was de krachtoverbrenging op de trapas niet optimaal. Beide problemen zijn nu opgelost met de nieuwste generatie middenmotoren: klein, krachtig en mooi geÔntegreerd beneden in het frame.

 

Met de komst van de Nuvincinaaf en de efficiŽntere middenmotor lijkt de ideale E-fiets geboren.

Nu nog een lichtere accu met meer capaciteit en vooral een langere levensduur.

Die laatste wensen m.b.t. de accu zijn niet alleen van belang voor de E-fiets maar ook voor de elektrische auto-industrie. Dus die ontwikkeling is ook een kwestie van tijd.

 

Mijn advies is dus: ga vooral fietsen en als dat te zwaar wordt, koop een fiets met elektrische trapondersteuning, een E-fiets.

 

Meer informatie staat ook te lezen in mijn weblog van mei 2011 (kijk op: www.raymondoostwegel.nl/weblog0511.htm) en in die van maart 2013 (kijk daarvoor op: www.raymondoostwegel.nl/weblog0313.htm).

De laatste test van E-fietsen van de Fietsersbond in samenwerking met de Consumentenbond vind je op: http://www.fietsersbond.nl/elektrische-fietsentest-2014#.U2FYJ6YRrFU.

 

 

Raymond Oostwegel

mei 2014