De e-bike

 

Om maar meteen een misverstand weg te nemen: elektrische fietsen, ook wel met de trendy naam e-bikes aangeduid, zijn gewone fietsen met elektrische trapondersteuning. Dat wil zeggen dat de elektromotor die het fietsen lichter maakt alleen werkt als je zelf mee trapt. Dit in tegenstelling tot fietsen met een (benzine) hulpmotor.

E-bikes worden ook wettelijk als gewone fietsen behandeld, ze hoeven geen kentekenplaatje, de maximum snelheid is 25 km/u en je mag er ook mee op een zogenaamd “onverplicht fietspad” (met het rechthoekige bord “Fietspad”). Snorfietsen en scooters mogen niet op dit soort fietspaden rijden.

De elektromotor die de fiets extra aandrijft kan gemonteerd zijn in het voorwiel, in het achterwiel of rond de trapas (middenmotor). Die plaats geeft enig verschil in het rijgedrag, laat je daarom goed adviseren door de vakhandel en vraag altijd of je een proefritje kunt maken. Een middenmotor geeft de beste wegligging, omdat het zwaartepunt van de fiets hierbij zo laag mogelijk ligt.

De trapondersteuning wordt geregeld d.m.v. een bewegingssensor of een krachtsensor. Deze laatste geeft een soepeler werkende ondersteuning en de motor start bij een bewegingssensor meteen bij het wegrijden.

Zet bij zo’n bewegingssensor de motor dus pas aan als je goed en wel op de fiets zit, anders kun je tijdens het opstappen je evenwicht verliezen doordat de motor dan al wordt gestart.

Waar je verder op moet letten is het feit of de accu demontabel is. Dat is van belang als er bij de stallingsplaats van de fiets geen stopcontact aanwezig is, de accu moet dan uitgenomen kunnen worden om hem elders op te laden. Een ander voordeel van een uitneembare accu is dat het gewicht van de fiets zonder accu veel lichter is, zodat hij op een normale fietsendrager met de auto of achterop de caravan vervoerd kan worden.

Verder is natuurlijk de actieradius een belangrijk gegeven bij het kiezen van een e-bike. Bij elke fiets met trapondersteuning geldt dat hoe meer ondersteuning je van de motor vraagt hoe korter de afstand wordt die je met motorhulp kunt afleggen.

 

Door de komst van de elektrische fiets is de woon-werkafstand die men gemiddeld nog per fiets wil afleggen meer dan verdubbeld: 0 – 7,5 km voor gewone fietsen en 0 – 15 ŕ 25 km voor e-bikes. Dat is dus een groot voordeel, meer mensen kunnen op de fiets naar hun werk en dat is weer goed voor hun gezondheid, het milieu en de vermindering van de files.

 

Waren het aanvankelijk de gewone heren- en damesfietsmodellen die met een elektromotor werden uitgerust, nu is er een veel grotere keuze in e-bikes: van mountainbikes tot bakfietsen en van vouwfietsen tot zeer trendy modellen.

Kijk voor meer informatie over elektrische fietsen op: http://www.fietsersbond.nl/e-bike

en voor de meest recente test van dit soort fietsen op: http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/test-elektrische-fietsen-2013.

 

Erg handig is ook de “Keuzewijzer elektrische fiets” van de Fietsersbond, klik hiervoor op: http://issuu.com/fietsersbond/docs/testkees_elektrisch/1?mode=window

 

70-Plussers zouden er goed aan doen de maximum snelheid van hun fiets door de vakman op 15 of 20 km/uur te laten afstellen. Dat kan waarschijnlijk de kans op ongelukken flink beperken, omdat de reactiesnelheid afneemt met de leeftijd.

 

Tot slot nog een laatste voordeel van de e-bike: iedereen kan hiermee vrijwel alle door mij beschreven fietsroutes rijden, bij de langere zul je onderweg wel een keertje moeten opladen (vooral natuurlijk bij de sportievere routes).

Veel fietsplezier met “altijd wind in de rug” gewenst!

 

Raymond Oostwegel

Mei 2011  (update april 2013)