Een nieuwe lente, een nieuw geluid Het wordt binnenkort weer lente en het nieuwe geluid, dat mij elk jaar weer als muziek in de oren klinkt, is dat van mijn racebandjes. Zoals trouwe lezers in mijn weblog van november 2011 (zie: www.raymondoostwegel.nl/weblog1111.htm ) hebben kunnen lezen, wissel ik voor de winter van fiets. Als ik het aluminium en staal van mijn mountainbike wissel voor het aluminium en carbon van mijn racefiets is de lente echt begonnen. Het zware geluid van de profielbanden heeft dan plaats gemaakt voor het lichte zoemen van de smalle racebandjes. Hoe harder je ze oppompt hoe mooier die “muziek” klinkt. Een goed moment om ook eens iets over fietsbanden te schrijven. Ze zijn er natuurlijk in alle soorten en maten en voor elk doel is er wel een geschikte band te vinden. Kijk daarvoor maar op de websites van de verschillende fabrikanten (zoals Continental, Hutchinson, Michelin, Schwalbe, Vittoria, Vredestein, etc.). Van deze heeft Schwalbe het breedste assortiment. Ook op de website van de Wereldfietser (zie: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Banden ) is nuttige informatie te vinden. De meerprijs voor een band met een anti-leklaag loont zeker, want de kans op lekrijden is met zo’n band een stuk kleiner. Een nieuwe ontwikkeling (als zo vele ook nu weer begonnen in de MTB-wereld) is de tubeless-band. Een fietsband zonder binnenband die alleen te gebruiken is op speciale luchtdichte velgen. Ook bestaan er speciale winterbanden, regenbanden en banden zonder profiel (slicks). Het is een misverstand dat er voor een goede wegligging een geribbeld profiel nodig is. De eigenschappen van de gebruikte rubberkwaliteit en de bandenspanning zijn veel belangrijker. Hanteer wat dit laatste betreft de handige vuistregel voor racebanden: je lichaamsgewicht gedeeld door 10 is de druk in Bar voor je achterwiel en die voor het voorwiel is één Bar minder. Bij een glad wegdek wordt geadviseerd de spanning van beide banden nog eens met 1 Bar te verminderen. Maar beter een te harde dan een te zachte band, want hoe harder, hoe lager de rolweerstand en hoe kleiner de kans op een knellek door aanraking met je velgranden (de beruchte “snake-bite”). Veel fietsers, vooral in de stad, rijden op te slappe banden en moeten daardoor onnodig zwaar trappen, let er maar eens op. Op de zijkant van de buitenband staat altijd de maximale druk in BAR en/of PSI, ga daar natuurlijk nooit overheen (7 bar = 100 psi). Sommige fietsers laten ook wat lucht uit hun banden voordat ze aan een (kilometers)lange afdaling beginnen. Door het remmen worden de velgen heet en dat kan bij een te hoge bandenspanning tot een klapband leiden. Zorg ook dat je voorband altijd van goede kwaliteit is, want als die het plotseling begeeft kun je heel ongelukkig vallen! Tot slot nog mijn eigen tip: bezuinig niet op je banden, want goede banden zijn een garantie voor onbezorgd fietsgenot en slechte banden bezorgen je op de meest ongelegen momenten een hoop ergernis. Dus: goed oppompen en wegwezen… Raymond Oostwegel maart 2014 |