Eindelijk een remedie tegen lekrijden?

 

Een lekke band is een van de moeilijk vermijdbare ongemakken die een fietser soms kan treffen. Meestal op het meest ongelegen moment: tijdens een regenbui en/of in het donker of wanneer je op tijd thuis moet zijn. Tegenwoordig zijn veel buitenbanden een stuk lekbestendiger dan vroeger. In racebanden wordt vaak een antileklaag van Kevlar toegepast en in gewone banden een verdikte laag onder het loopvlak, waar kleine glasscherven of steentjes en zelfs punaises niet doorheen komen.

In bredere buitenbanden, zoals die van MTB’s, kun je ook een lint leggen van een taai soort kunststof, dat ook redelijk beschermt tegen ongerechtigheden.

Echter uit eigen ervaring weet ik dat een stevige doorn van de meidoornhaag er dwars doorheen kan gaan.

 

Er bestaat sinds enkele jaren een heel andere manier van preventie. Je spuit namelijk een vloeistof op latexbasis door het geopende ventiel in een tubeless buitenband, maar het werkt ook in binnenbanden.

Ontstaat daarin een gaatje dan wordt dat door de vloeistof meteen gedicht (kleine latexdeeltjes in de vloeistof verstoppen het gaatje). Het spul werkt dus niet bij scheuren in de band of bij klapbanden, dan is het gat te groot.

Het middel blijft minstens 7 maanden vloeibaar maar blijkt in de praktijk veel langer werkzaam te blijven.

Om de vloeistof in de binnenband te kunnen spuiten moet je wel de kern van het ventiel kunnen verwijderen. Voor een MTB-ventiel (= autoventiel) heb je daarvoor een speciaal sleuteltje nodig en voor een Frans ventiel moet je de kern er met een klein tangetje uitdraaien. Dat gaat alleen bij de nieuwe modellen (herkenbaar aan twee afgeplatte kantjes aan weerszijden van de schroefdraad van het kerntje).

Bij een Hollands ventiel is het geen enkel probleem, omdat de kern hier altijd los in zit (op z’n plaats gehouden door het ronde schroefkapje).

 

De vloeistof heet “Stan’s Notubes tire sealant”. Ik heb deze zelf bij drie van mijn fietsen toegepast en na enkele maanden gebruik nog niet lek gereden.

Er is nog een tweede voordeel: de vloeistof maakt een binnenband ook minder poreus, zodat je minder vaak hoeft bij te pompen om je banden op de gewenste spanning te houden.

Veel positieve reacties zijn ook te vinden op: www.mantel.com/no-tubes-tyre-sealant .

Een flesje van 59 ml is genoeg voor één normale binnenband of twee racebinnenbandjes en kost ca. € 5,00.

 

Zouden we hiermee dan eindelijk grotendeels verlost zijn van die vervelende kwelgeest: “het platrijden”?

 

 

Raymond Oostwegel

Februari 2016