Nogmaals het Fietsknooppuntensysteem

 

In mijn vorige weblog (“Leuker kunnen wij het wél maken”) schreef ik over het Fietsknooppuntensysteem als één van de leuke dingen voor fietsers. Ik wijdde daar in juli 2008 al een aparte weblog aan (www.raymondoostwegel.nl/weblog07081.htm) .

Daarin staat te lezen dat het systeem is uitgevonden door de Belgische mijningenieur Hugo Bollen. Een dergelijk systeem kende hij al van de ondergrondse bewegwijzering in de steenkolenmijnen die toen gesloten werden.

Hij perfectioneerde het systeem en zette hiermee de Belgische provincie Limburg na de mijnsluitingen letterlijk op de kaart als “Fietsparadijs”. De streek kon de nieuwe stroom fietstoeristen, die daarvan het gevolg was, goed gebruiken.

 

Kort geleden heeft Hugo Bollen voor zijn “uitvinding” de prestigieuze Paul Mijksenaar-prijs gekregen. Dat is een designprijs die vaak wordt uitgereikt aan ontwerpers die een zogenaamd functioneel ontwerp gemaakt hebben, dat uitblinkt door zijn eenvoud en duidelijkheid. De naamgever aan de prijs is zelf ook ontwerper en is bekend van het bewegwijzeringsysteem op Schiphol en vele andere vliegvelden.

Dat nu het ingenieuze Fietsknooppuntensysteem deze design-award heeft gekregen is wel opmerkelijk maar volgens mij ook helemaal terecht.

Niet alleen fietsers maar ook wandelaars en ruiters hebben er tegenwoordig in een groot deel van West-Europa veel plezier van.

Ook ik maak er bij het uitzetten van mijn fiets- en wandelroutes dankbaar gebruik van.

Je bent geen onnodige tijd meer kwijt met het zoeken op kaarten of routebeschrijvingen, je kunt nauwelijks nog verdwalen en het allergrootste voordeel is de flexibiliteit van dit systeem. Omdat er op de belangrijkste knooppunten routekaarten staan, kun je je route altijd inkorten of uitbreiden, naar gelang het weer, de conditie of de zin om verder te wandelen of te fietsen.

Met andere woorden: met het Knooppuntensysteem kom je nooit meer (met jezelf of anderen) in de knoop…

 

 

Raymond Oostwegel

Januari 2014