Wandeltips voor pelgrims naar Santiago de Compostela

Omdat we gehoord en gelezen hadden dat de mooiste wandelroute naar Santiago vanuit Le Puy-en-Velay vertrekt, zijn we vanuit deze plaats met onze tocht begonnen.

Le Puy-en-Velay is één van de vier historische startplaatsen van waaruit de pelgrims al meer dan tien eeuwen vertrokken en nog steeds vertrekken.

De andere drie zijn : Arles, Vézelay, en Parijs. De route vanuit Le Puy is qua natuur en cultuur een van de mooiste. Hij loopt dwars door Auvergne, waar de natuur nog ruw en ongerept is en passeert prachtige plaatsen zoals Aubrac, Conques, Figeac, Cahors en Moissac. Deze route heet van oudsher de "Via Podensis" en is zeer geschikt om te wandelen maar ook om te fietsen. De wandelroute is prima met bordjes aangegeven, hij volgt grotendeels de "GR 65" = Grande Randonnée (lange afstandswandelroute) nr. 65. Vanaf Figeac (bij Béduer) hebben we de variant langs de rivier de Célé gevolgd (Gr 651 en GR 36), omdat deze route landschappelijk veel mooier is dan de oorspronkelijke GR 65 en meer overnachtingsmogelijkheden biedt.

Bovengenoemde wandelroutes zijn het beste beschreven in de "Topo-Guides" nr. 621 en 652. Deze wandelgidsjes zijn in elke plaatselijke boekhandel of "Syndicat dInitiatives" (= VVV) verkrijgbaar.

 Vanaf Moissac hebben we de "Chemin de St.-Jacques" verder vervolgd per fiets. Het gedeelte tussen Moissac en de Pyreneeën gaat namelijk vaak over verharde wegen en is landschappelijk wat minder interessant. Ook op de Spaanse hoogvlakte wilden we wat meer "opschieten". Vandaar onze overstap op de (race)fiets.

Ben je ook geïnteresseerd in het vervolg van onze tocht per fiets, kijk dan op : Een pelgrimstocht per fiets naar Santiago de Compostela

 

Als je niet de hele dag met een zware rugzak wil sjouwen is er het systeem van "Transport bagages". Tegen betaling wordt de bagage die je onderweg niet nodig hebt naar het volgende overnachtingsadres gebracht. Navragen bij het "Syndicat dInitiatives" in Le Puy. Het dagelijks invullen van een adreskaart is daarna voldoende.

Wij hadden echter voor het wandelen zonder bagage ons eigen systeem ontwikkeld.

Het gaat als volgt :

  1. Na aankomst in de etappeplaats van bestemming en douchen in het hotel of chambre d’hôtes is er nog enkele uren tijd alvorens je aan tafel kunt voor het avondeten. Deze tijd benutten we door al met de auto en een (race)fiets naar de volgende halteplaats te rijden.
  2. Hier zochten we een hotelletje of chambre d’hôtes uit en reserveerden een kamer voor de volgende nacht. De fiets met attributen (fietsschoenen, helm, fietsbril e.d.) werd er achtergelaten.
  3. De dag erna vertrokken we ’s morgens met alleen een beetje bagage die we onderweg nodig hadden in een klein rugzakje of heuptas. De auto met alle overige bagage lieten we bij de plaats van vertrek achter.
  4. Na aankomst te voet in de volgende etappeplaats ging één van ons met de daar aanwezige fiets via de kortste route terug om de auto met bagage op te halen. De ander zocht intussen de overnachtingsmogelijkheden in de volgende halteplaats uit. Na douchen en omkleden weer met auto en fiets naar de volgende etappeplaats, daar een overnachting regelen en weer terug, etc. …….

Voordelen van dit systeem :

Nadelen van het systeem :

Voor ons wogen de voordelen echter ruimschoots op tegen de nadelen, vooral de zekerheid van een tevoren uitgezochte overnachtingsplek woog daarbij zwaar.

Yvonne en Raymond Oostwegel, Gronsveld (NL), oktober 2003