Natuurwandeling langs de Geul en de Hohnbach in België (afstand: 1 – 18 km)

Het eerste gedeelte is een wandeling “in lijn” langs de Geul.

Het tweede deel heeft de vorm van een lus, eerst heen langs de Hohnbach en daarna terug langs Kasteel Eyneburg.

Via La Calamine (Kelmis) kunt U weer terugkeren op de wandeling in lijn en via dezelfde route langs de Geul terugkeren naar het startpunt.

Door de vorm van de wandelroute  kunt U deze wandeling op elk gewenst moment halverwege afbreken en via dezelfde route terugkeren naar het startpunt. Zodoende is voor deze natuurwandeling elke gewenste afstand tussen 1 en 18 km mogelijk.

Startpunt: de parkeerplaats links naast de kerk van Plombičres (Bleiberg) in noordoost België.

Routebeschrijving:

1. Steek vanaf de parkeerplaats de drukke doorgaande weg over en loop in oostelijke richting. Neem de weg schuin links naar beneden langs “A je Schellehüske” richting “Le Site Calaminaire”.
  2. Volg deze weg rechts langs het park en sla na passage van een hek linksaf.
  3. Loop rechtdoor omhoog en daarna naar beneden richting Geul.
  4. Steek het bruggetje over en vervolg de wandeling aan de andere oever.
  5. Ga iets verder links door een hekje het oude mijnterrein in en volg het smalle paadje rechts langs het meertje.
  6. Blijf de waterkant volgen en ga links om de heuvel van oud ertsgesteente heen (voel eens hoe zwaar die stenen zijn).
  7. Verlaat de achterkant van het omheinde terrein via een hekje bij een bank en vervolg de wandeling via het middelste smalle pad rechtdoor in oostelijke richting.
  8. U komt daarna bij een brug over de Geul, steek deze niet over maar blijf de route volgen zo dicht mogelijk links langs de Geul.
  9. De onverharde weg leidt langs bebouwde en onbebouwde omgeving uiteindelijk naar een viaduct waar de Geul onder een voormalige spoorweg doorgaat. Ga ook onder dit viaduct door en vervolg een pad door een weiland zo dicht mogelijk links langs de Geul. Verlaat vóór het einde dit weiland omhoog langs een hek en vervolg de onverharde weg naar rechts.
  10.  Waar deze via een viaduct over de Geul gaat, neemt U vóór dat viaduct links een pad naar beneden. Hier blijft U weer de Geul langs de linker oever volgen tot in Moresnet.
  11.  Steek in Moresnet de doorgaande weg over en vervolg de wandelroute onder het hoge spoorwegviaduct door en blijf links van de Geul. Ga via draaihekjes boven links langs een sportveld en door weilanden. Blijf weer zo dicht mogelijk links langs de rivier.
  12.  Voorbij een sparrenbosje vervolgt U de route linksaf via de oude spoordijk.
  13.  Volg deze route langs een aan de rechterkant gelegen tennisparkje tot in La Calamine (Kelmis) en steek hier de drukke doorgaande weg over. Ga dan een stukje linksaf en draai na ca. 200 m (bij een wit met rood huis) scherp rechts terug en blijf even de Geul aan de rechterkant volgen.
  14.  Ga daarna over het bruggetje naar links het weiland in en volg de rood-witte markeringen (over tegels en bakstenen) langs de omheining en buig hogerop naar rechts af richting de borden bij de ingang van het natuurreservaat.
  15.  Volg nu het pad langs de Hohnbach (wandelroute met de groene kruisjes en de rood-witte markeringen).
  16.  Blijf deze steeds route langs de Hohnbach volgen tot een bruggetje in weilanden met houten hekken. Verlaat nu de rood-witte route en sla hier linksaf (langs het eerste houten hek). Ga iets verder bij de borden linksaf weer het bos in. Volg nu omhoog verder de groene kruisjesroute. Blijf deze volgen totdat de route via een mooi beukenbos langs een klein ravijn uitkomt bij een picknickplaats langs de weg. Sla hier linksaf en volg deze rechte weg naar Kasteel Eyneburg.
  17.  Draai rechts langs het kasteel over de verharde weg naar beneden zodat U weer aan de oever van de Geul uitkomt. Blijf deze langs de slagboom en langs de rechter oever volgen tot de drukke doorgaande weg.
  18.  Sla hier links af en vervolg deze verkeersweg tot het punt waar deze de Geul kruist. Dit is de plek waar het lange rechte stuk van de heenweg overging in de lusvorm. Door nu aan de overkant van de doorgaande weg dezelfde route rechts van de Geul terug te nemen komt U uiteindelijk weer bij het startpunt in Plombičres.

TIP1: Er valt veel moois te ontdekken tijdens deze natuurwandeling, zoals de typische zinkflora (zinkviooltje –zie foto-, zinkboerenkers en engels gras; deze bloeien vooral in de maanden mei en juni). Maar ook zeldzame vogels: de ijsvogel (soms bij het eerste bruggetje of de dam links daarvan met uitkijkpunt boven de waterval); hier zit ook vaak de waterspreeuw en de grote gele kwikstaart. Ook verder stroomopwaarts langs de Geul is de ijsvogel en de waterspreeuw vaker te zien, vooral onder of bij de spoorwegviaducten.

Verderop langs de Hohnbach is tegen een helling links van het pad (ter hoogte van een zitbank die aan de rechterkant staat) de Mannetjesorchis te vinden.

TIP2: Horecagelegenheden onderweg zijn er in Moresnet, het “Burgcafé” in Kasteel Eyneburg, in La Calamine en weer terug in Plombičres.

Langs de drukke doorgaande weg in La Calamine liggen ook enkele winkels.

Veel wandel- en natuurplezier gewenst door Raymond Oostwegel (met dank aan Lotty Sonnenberg en Loek van der Klugt),