Route in het kader van “fietsen naar verrassende terrasjes”:

GENIETEN VAN EEN ABDIJBIERTJE IN VAL DIEU

[ versie voor de sportieve fietser, tien hellingen met totaal 715 hoogtemeters, totale afstand ca. 51 km ]

STARTPUNT is Knooppunt 5 van het Knooppuntennetwerk Zuid-Limburg, dit ligt achter de windmolen tussen Gronsveld en Maastricht (Rijksweg 90).

Voor automobilisten is er een gratis parkeermogelijkheid bij de aan de overzijde gelegen school "De Perroen" (na ca. 200 m. langs de Rijksweg in de richting van Maastricht).
Een gratis parkeerplek met horeca vind je bij eetcafé en speeltuin “De Dwaze Herder”. Die ligt, ca. 1km via de Rijksweg richting Gronsveld, voorbij de rotonde en het tankstation (iedere dag geopend).

Treinreizigers kunnen het station Maastricht-centraal naar links verlaten en over de overweg via Knooppunt 79 (bij de Koepelkerk) en Knooppunt 6 naar Knooppunt 5 fietsen (je hoeft hiervoor alleen maar de groene Knooppuntbordjes in de richting van het volgende Knooppunt te volgen).

Routebeschrijving :

1. Vertrek bij Knooppunt 5 in zuidelijke richting en volg de bordjes richting Knooppunt (=KP) 73.

2. Volg daarna de bordjes naar de KP 74 en KP 78.

3. Sla hier rechtsaf en ga op het fietspad naar links naar Withuis.

4. Passeer de grens en blijf dit fietspad rechtdoor volgen tot Berneau.

5. Ga aan het begin van het dorp na einde fietspad op een splitsing rechtsaf (langs “Al Vile Cinse”).

6. Aan het einde van de straat op doorgaande weg naar rechts onder het spoorwegviaduct door.

7. Volg de klim omhoog en sla vlak vóór de top linksaf.

8. Volg de route door het gehuchtje Mons en volg op de splitsing de weg links naar beneden.

9. Steek de Berwinne over en volg de klim omhoog.

10. Ga vlak vóór de top naar rechts en volg de weg langs verkoopschuur “La Passion du Naturel”.

11. Sla op de T-splitsing rechtsaf en volg de doorgaande weg langs het voetbalveld naar beneden.

12. Beneden in Dalhem op de rotonde linksaf slaan.

13. Volg deze weg en sla op de eerste splitsing rechtsaf (=over de brug).

14. Volg de weg tussen de villa’s en sla op de eerste splitsing schuin linksaf naar beneden.

15. Dit smalle weggetje gaat na een bruggetje steil omhoog.

16. Blijf dit weggetje volgen langs “Al Kreux” en steek de drukke doorgaande weg schuin naar links over.

17. Neem de zijweg aan de overkant naar beneden en steek het riviertje over.

18. Ga daarna op de splitsing (achter een wit beeld) langs de rotswand rechts steil omhoog.

19. Volg deze klim steeds rechtdoor (“Voie des Morts”), daal na het hoogste punt (=bij een Mariabeeld) weer af tot een kruising.

20. Ga hier rechtsaf en volg de weg omhoog.

21. Sla vlak vóór de top linksaf en beneden op een T-splitsing weer links.

22. Volg de bochtige afdaling en steek beneden het kruispunt over.

Rechts ligt de Abdij van Val Dieu.

PAUZE OP HET TERRAS VAN DE “CASSE CROUTE DE L’ABBAYE”:

Diverse bieren, waaronder vier uit de eigen brouwerij van de Abdij en diverse smaken cider, koffie met vlaai en streekplankjes en andere eenvoudige maaltijden zijn in het zelfbedieningsrestaurantje verkrijgbaar. (Dinsdag gesloten).

23. Verlaat de abdij naar links en ga op de kruising linksaf omhoog (=richting Froidthier).

24. Ga de eerste weg links in en volg na het bruggetje de smalle weg omhoog.

25. Blijf deze weg rechtdoor volgen, houd op een splitsing links aan en sla op de volgende splitsing linksaf naar St.-Jean-Sart (=1 km).

26. Steek beneden aan de helling de doorgaande weg (schuin naar rechts) over.

27. Ga links omhoog (=richting “Table d’orientation”) en volg de lange helling langs de kerk van St.-Jean-Sart verder omhoog.

28. Sla bijna boven bij een wit Mariabeeld linksaf (=richting “Table d’orientation”). Volg deze weg tot een drukke doorgaande weg.

Vlak daarvóór staat rechts een bezienswaardige zeer oude boom: de “Appèlboom” (zie het bordje met informatie).

29. Volg naar rechts de drukke doorgaande weg naar Aubel.

30. Sla na ca. 250 m linksaf en ga door het gehuchtje Rullen naar beneden naar St.-Pietersvoeren.

31. Sla op de T-splitsing linksaf en volg de doorgaande weg door St.-Pietersvoeren naar St.-Martensvoeren (dat is buiten St.-Pietersvoeren op een driesprong boven aan een hellinkje naar links en beneden rechts onder een spoorwegviaduct door).

32. Sla beneden in het centrum van St.-Martensvoeren op de driesprong met kasseien rechtsaf.

33. Ga langs de kerk naar rechts en volg deze doorgaande weg door “Kwinten” en daarna naar links omhoog.

34. Ga boven aan de klim op de kruising in Ulvend naar links en volg vanaf hier de bordjes naar KP 81.

N.B.: In Vroelen bij huisnr. 27 moet je schuin links terug (=naar beneden) afslaan.

35. Volg verder via de steile klim naar Bergenhuizen de bordjes naar KP 81 in Mheer, dan de bordjes naar KP 80 in Libeek en daarna naar KP 72 in St.-Geertruid.

36. Ga daarna langs Eckelrade naar KP 73 (beneden aan de helling).

37. Enkele honderden meters voorbij KP 73 in Gronsveld rechts afslaan naar KP 5.

Hierbij ligt de Torenmolen van Gronsveld, het start- en eindpunt van deze route.

N.B. Van deze route is ook een GPS-track beschikbaar, deze is te downloaden vanaf mijn website:

www.raymondoostwegel.nl onder de rubriek “Fietsen”.