Rondwandeling Bolland (lange versie = 8 km, eventueel in te korten tot 3,5 km)

Het is een afwisselende wandeling met prachtige vergezichten over grotendeels verharde weggetjes, met uitzondering van enkele stukjes die door weiland en bos gaan.

De route maakt een 8-vormige lus, dus je loopt een klein stukje dubbel. Door alleen het eerste rondje van deze 8-vormige lus te lopen kun je de wandeling inkorten tot 3,5 km.

Parkeer de auto op het pleintje beneden in het dorp Bolland (= place Wirhet). Bolland ligt 3 km ten noorden van Herve.

N.B.: Het is een hele uitdaging om dit afgelegen dorpje te vinden, zonder goede kaart of TomTom is het vrijwel onvindbaar!

Het handigst rij je er heen via Dalhem en Blegny.

Routebeschrijving:

1. Verlaat het plein langs de school in oostelijke richting (= richting kerktoren).
  2. Ga op de kruising met het H.-Hartbeeld naar links (= voortaan L) en even verder weer L richting het kerkje (uit 1714).
  3. Ga 100 m. vóór de kerk rechts (= voortaan R) door een hekje en volg het wandelpad door de weilanden. In het begin is dat nog al hobbelig, later loopt het pad parallel aan de beek.
  4. Volg het weilandpad, hier en daar door een hekje, en ga vervolgens door een hekje het bos in.
  5. Blijf dit bospaadje volgen tot een verharde weg.
  6. Sla hier L af en volg de verharde weg over het bruggetje verder omhoog.
  7. Ga boven bij een bank met een wegkruis L af en sla 25 m. verder L een bospad in.
  8. Blijf dit wandelpad volgen tot een verhard weggetje.
  9. Sla hier L af en volg dit weggetje langs enkele mooi gelegen huizen tot een Y-splitsing.
  10. Ga hier schuin L naar beneden en neem het eerste verharde weggetje naar R (bij een wegkruis).

Door hier rechtdoor naar beneden te gaan sla je het tweede deel van de wandeling over en bereik je al na 3,5 km het start- en eindpunt.

1. Volg dit weggetje tot een doorgaande weg en steek deze over.
  2. Volg aan de overkant het verharde weggetje (= “Entre deux bois”) tot een Y-splitsing aan het einde ervan.
  3. Ga hier schuin L (=doodlopende weg) naar beneden.
  4. Blijf deze half verharde weg volgen en ga vóór huisnr. 33 naar R en via een onverharde weg verder naar beneden.
  5. Steek beneden het weiland over en ga na een houten bruggetje in het volgende weiland omhoog.
  6. Verlaat het weiland bovenaan door een draaihekje en ga op de grindweg naar L.
  7. Sla op de verharde weg L af en blijf deze (aan de linker kant) volgen.
  8. Ga op een T-splitsing rechtdoor (=richting Bolland).
  9. Sla ca. 200 m. na het plaatsnaambord “Bolland / Herve L af door een draaihekje (= “Sentier de Hélawèye).
  10. Steek de beek over en volg het pad omhoog en ga tussen twee stenen paaltjes door de boomgaard in.
  11. Ga verder omhoog en verlaat de boomgaard weer tussen twee stenen paaltjes.
  12. Steek de doorgaande weg over en vervolg het pad aan de overkant tussen twee hagen omhoog.
  13. Sla op de verharde weg R af en volg deze tot de splitsing met een wegkruis.
  14. Ga hier R naar beneden en keer terug naar de parkeerplaats beneden in het dorp, het start- en eindpunt van deze wandeling.

Geniet van de plaatselijke historie en de vele mooie uitzichten!